fbpx

Fredag den 6 december stänger vi kl 17 på grund av förberedelser till Julfest för personal

Ring oss 011-28 01 00 eller 0155-20 90 00

Öppettider idag: Verkstad 07-18  Försäljning 09-18

Visa laddplatser nära mig

Vi besvarar de vanligaste frågorna kring elbil

Vi möts av mycket nyfikenhet och frågor om elbilar men även en del myter. Här ger vi svar på de vanligaste frågorna och förklarar hur det egentligen ligger till när det kommer till de största myterna som finns om elbilar. En sak är vi säkra på – elbilarna är framtiden och kommer förändra våra liv.

Frågor längst vägen? Våra säljare hjälper dig.

Om bilen är laddad innan färden kommer det vara lika sällsynt med ”elstopp" som med bensinstopp. Men, ifall det ändå händer kan det kännas tryggt att vi bjuder på två fria bärgningar. Det är enkelt att ha koll på bilens laddning och räckvidd. Bilen varnar också i god tid när det är dags att köra extra snålt eller att ladda och slår dessutom automatiskt över till energisparande läge om det behövs. Du kan ta hjälp av navigationssystemet som enkelt guidar dig till närmaste laddstation. Självklart har du även som elbilsförare tillgång till assistansservice genom Mobilitetsgarantin som ger dig snabb hjälp dygnet runt, året runt.

Till att börja med, du behöver inte oroa dig för att köra iväg med laddkabeln inkopplad i bilen. Bilen startar nämligen inte om laddkabeln sitter i. Sedan skulle vi rekommendera att ladda hemma med en laddbox, det är smidigt, säkert och du lämnar alltid hemmet med fullt batteri. Rent tekniskt laddas batteriet med likström. Men elnätet idag består av växelström och därför måste strömmen omvandlas till likström vid laddningen. Det finns två typer av laddning. AC-laddning med växelström som bilen omvandlar, t ex laddbox, och DC-laddning med likström som laddstationen omvandlar från elnätet, t ex snabbladdning. Det finns också två typer av kontakter. Typ 2-kontakten är till för vanlig laddning och standarden för AC-laddning, denna kontakt sitter på de flesta publika laddstationer. Standarden för snabbladdning heter CCS-kontakt. Enkel tumregel är att ju högre laddningseffekt, desto kortare laddningstid.

Hur länge din elbil behöver ladda beror på laddstationen. Om du laddar hemma eller på jobbet genom en laddbox kan du ladda bilen fullt på 5 till 8 timmar. Vid snabbladdningsstationer laddas batteriet till 80% kapacitet på en halvtimme.

Du kan ladda bilen hemma, på jobbet, medan du shoppar och på motorvägen. Redan idag finns det helt enkelt en hel del laddningsmöjligheter och de kommer bara att öka ännu mer. Och om du använder el från förnybara källor, så är du verkligen på väg till en alltmer hållbar värld med mindre utsläpp. För laddning hemma rekommenderar vi laddbox som ger snabbare laddning och kan belastas högre än ett vanligt vägguttag. Om du kör riktigt långa sträckor kommer du behöva ladda bilen på vägen. Redan idag finns en hel del laddstationer men inom de närmaste åren så kommer en hel del att hända då nätet av snabbladdare byggs upp och expanderar kraftigt.

Det beror på en rad olika faktorer såsom körmönster, årstid och temperatur, och användning av klimatanläggningen. Det vi kan säga generellt är att de flesta av elbilarna idag har en räckvidd från ungefär 150 kilometer, men vissa kan köra så långt som 450 kilometer. Elförbrukningen anges generellt som 2 kWh per mil för privata elbilar, förbrukningen kan dock vara högre eller lägre beroende på modell. Batteriet presterar som bäst vid en utomhustemperatur på runt 20 grader. Vid mycket låg eller hög utomhustemperatur påverkas räckvidden, eftersom det krävs extra energi för att kyla eller värma batteriet. Du kommer också att dra fördel av temperaturregleringen, eftersom den är en del av luftkonditioneringen i kupén.

Det beror såklart på, det varierar med priset på el och batteriets storlek. Ett riktmärke är om du till exempel laddar hemma och betalar 1 kr per kWh så kostar en full laddning ca 30-90 kr, det beror på batteriets storlek. Laddar du längs vägen på en laddstation ligger priserna på 2-5 kr per kWh.

Du kommer bli förvånad hur länge ett batteri behåller toppformen. Batteriets livslängd beror mest på hur ofta det laddas upp och laddas ur. Du kan ladda upp och ladda ur ditt batteri flera tusen gånger innan du märker av någon nämnvärd minskning av effekten. Volkswagen garanterar att batteriet inte kommer minska ner under 70% av kapaciteten under de första 8 åren eller 16 000 milen, beroende på vad som inträffar först.

Nej, nej, nej – det är precis tvärtom. Många tror att elbilar är långsamma och otympliga på grund av ett stort och tungt batteri. Men det är inte alls på det viset. För det första behöver en elbil inte förbränningsmotorn, växellådan och transmissionen som väger tungt i ”vanliga” bilar. För det andra sitter batteripaketet integrerat i bilens bottenplatta, vilket ger en låg tyngdpunkt som betyder bra köregenskaper. De små men kraftfulla elmotorerna sitter direkt på drivaxlarna. Accelerationen är omedelbar och utan växlingar, så du kan njuta av en körupplevelse som påminner om en gokart. Det är fart och full kraft direkt från det att du trampar på gasen.

Det finns i dagsläget tre sorters elbilar: rena elbilar, laddhybrider och mildhybrider. Rena elbilar (BEV) har en elmotor som drivs av ett batteri som laddas via laddbox eller snabbladdning, t ex Volkswagen ID och Audi e-tron. Laddhybrider (PHEV) har både en vanlig motor och en elmotor som drivs av ett batteri som laddas via laddbox, t ex Volkswagen Passat GTE och Skoda Superb iV. Mildhybrider (HEV) har en förbränningsmotor och elmotor som laddas när man kör genom bromskraftsåtervinning, batteriet går inte att ladda via ett uttag, t ex Audi A4 och Audi A6.

Det är en missuppfattning att elbilar är dyra. Det är sant att inköpspriset är lite högre än en ”vanlig” bil men vartefter elbilsproduktionen utvecklas kommer priserna att sjunka. Du sparar ändå pengar på att välja en elbil. Bland annat får du miljörabatt från staten, lägre fordonsskatt, lågt förmånsvärde, mycket låg energikostnad per mil, och elbilar kräver inte alls lika kostsam service som bensin- och dieselbilar.

Elbilar och laddhybrider får nedsatt förmånsvärde enligt Skatteverkets regler med ca 40% mindre än jämförbar bil med bensin eller dieselmotor. Läs mer här.

Hittar du inte svaret på din fråga? Tveka inte att kontakta oss.

Elbil eller laddhybrid

Vad är skillnaden?

Mer om skillnaden

Laddning och räckvidd

Samlad kunskap

Läs om laddning och räckvidd

Frågor? Kontakta våra säljare direkt.

Norrköping
Nyköping

Carl Bergström

Säljare Volkswagen
011-28 01 81

Jonas Eliasson

Säljare Audi
011-28 01 24

Peter Gellett

Säljare SEAT
011-28 01 11

Fredrik Johansson

Försäljningschef Skoda
011-28 01 87

Joakim Tjäder

Försäljningschef VW Transportbilar
011-28 01 35

Niklas Bergström

Försäljningschef Volkswagen
0155-20 90 57

Daniel W Erdtman

Säljare Audi
0155-20 90 31

Roger Petersson

Säljare Skoda
0155-20 90 42

Per-Olof Gustavsson

Säljare VW Transportbilar
0155-20 90 12