Rätt däck, hjul och fälg till din bil
Vi hjälper dig gärna med allt kring däck. Du kan få hjälp med däckbyte, balansering, däckhotell, hjulinställning och självklart nya däck och originalfälgar. En trygghet för dig är att vi vet vilka däck som passar bäst till just din bil. Och när du lämnar din bil till oss för däckbyte kan du samtidigt få hjälp med fler tjänster som att laga ett stenskott, tvätta bilen, göra bromsprov eller ljusinställning.
Frågor längs vägen? Våra experter hjälper dig.
Våra däcktjänster:
Boka däckbyte i förväg och känn lugnet
När däcksäsongen är i full gång och alla vill byta däck samtidigt kan du glädjas över att du bokade en tid i förväg. Välj en tid och få pris direkt i vår onlinebokning, känn sedan lugnet över att inte behöva leta efter en tid i sista minuten eller stå och vänta i en drop-in kö. Vår kunniga personal byter dina däck på rätt sätt, ser till att du har exakt rätt lufttryck i däcken och kalibrerar däcktrycksvarnaren. Allt går snabbt och smidigt och under tiden kan du njuta en god kopp kaffe och använda vårt WiFi.
Hur mår dina däck?
Att börja säsongen på dåliga däck är ingen bra start. Kontrollera mönsterdjupet på dina däck innan du byter. Har du dina däck på vårt däckhotell blir det en enkel sak för dig, vi besiktigar alla däck i hotellet och kontaktar dig i god tid med ett erbjudande om dina däck skulle behöva bytas ut. Men hur vet man om ett däck håller måttet?
När är ett vinterdäck gammalt?
Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter enligt lagen, men experterna rekommenderar att du byter till nya vinterdäck när det börjar komma ner till 5 millimeter. Har du dubbat ska dubbarna sticka ut minst 1–2 mm och vara skarpa i kanterna. Kontrollera också att inga dubbar fattas. Däcken ska ju klara vinterns och vårens snö, modd och smältvatten. Och de ska inte vara för gamla. Med tiden blir gummit hårt och greppet sämre. Vi rekommenderar att du inte har däck som är äldre än fem år.
Så här ser du däckens ålder:
Det är lätt att se hur gamla däcken är: Leta efter texten DOT och en rad siffror på däcket (längst ned mot fälgen). De sista siffrorna visar tillverkningsvecka och år. Till exempel: DOT XX XX XXXX 1819. Däcket är tillverkat vecka 18 år 2019.
Greppa den svenska sommaren
De kallas sommardäck, men de ska ju klara vår och höst också. Och ärligt talat betyder även svensk högsommar högst skiftande förhållanden, ofta med regn inblandat. Så klarar dina däck en säsong till? Lagen säger att du ska ha minst 1,6 mm mönsterdjup men våra däckexperter och även Transportstyrelsen rekommenderar att du byter till nya däck när mönsterdjupet kommer neråt 3 mm. Då börjar bromssträckan bli allt längre, särskilt på vått underlag.
Om det är dags att byta, är det förstås viktigt med precis rätt däck för just din bil och din körning. Våra experter hjälper dig gärna, både att kontrollera dina däck, och att hitta nya om det behövs.
Vad säger lagen om däck?
Lagen säger att du ska ha vinterdäck från 1 december till 31 mars om det är vinterväglag. Vinterdäcken kan vara dubbade eller dubbfria. Använder du dubbdäck ska dessa bytas till sommardäck senast den 15 april.
Vanliga frågor och svar:
Instruktionsboken har information om lufttryck för däcken men det går ofta snabbast att titta på en dekal som finns på karossen när du öppnar förardörren. Hittar du ingen dekal där brukar den sitta på insidan av tanklocket. Rekommenderat lufttryck brukar vara cirka 2,5 bar.
Inget däck är bäst på allt. Det existerar exempelvis inget universaldäck som är tyst, har lågt rullmotstånd och samtidigt ger god bränsleekonomi på alla underlag. Vad som är ett bra eller dåligt däck handlar till stor del om hur det ska användas och på vilken bil det sitter. Så fundera på var du ska köra, vad det är för klimat och vilka andra förutsättningar som gäller. Fråga oss så hjälper vi dig välja ett däck som passar dig och din bil.
Sommardäck kräver enligt lagen 1,6 mm och vinterdäck 3 mm mönsterdjup. Vi rekommenderar minst 3 mm på sommardäck och 5 mm på vinterdäck. Då vet du att du kör säkert med ett lagligt mönsterdjup hela kommande säsong.
Vi rekommenderar starkt att ha likvärdigt grepp på alla fyra hjulen. Om du väljer att byta två däck så ska de däck som bedöms ha bästa väggreppet ska alltid monteras baktill på bilen. Detta gäller fram-, bak- och fyrhjulsdrivna bilar.
En förenklad förklaring av vilket däck som är passar bäst är att dubbdäck är för snö och is medan friktionsdäck är för regn och slask. När det kommer till friktionsdäck finns både nordiska och europeiska friktionsdäck. De nordiska är anpassade för vårt kallare klimat med mjukare gummiblandning, de europeiska är anpassade för väta och högre hastigheter. Om du ska köra i miljöer där snö och is är mer regel än undantag är dubbdäck att föredra. Friktionsdäck är bra om du ska köra i en kommun/stad/land där det råder dubbdäcksförbud.
Regler kring däck på släp: Det ska vara samma typ av däck på släp som på din bil, det vill säga att har du vinterdäck på bilen ska du ha vinterdäck på släpet. Har du dubbade vinterdäck på bilen måste du även ha det på släpet. Har du odubbade vinterdäck på bilen kan du dock välja både dubb och dubbfria vinterdäck till släpet. Har du några frågor hjälper i gärna till!
En ny bil lämnar fabriken med premiumdäck anpassade för just den modellen. Våra bilmärken samarbetar med flera av de störst däckleverantörerna för att kunna anpassa däckvalet perfekt till varje modell. Det lönar sig att tänka på samma sätt när det är dags för dig att byta däck, rätt premiumdäck har lägre rullmotstånd, gummiblandningar som klarar många mil utan att förlora sina viktiga egenskaper. Dessutom kan du lita på att din bil beter sig som den ska vid ett skarpt läge för att undvika en olycka.
Börja med att ge däcken en ordentlig tvätt och ta bort all småsten i däckmönstret. Låt däcken sedan torka helt innan du gör dem redo till förvaringen. Packa däcken i däckpåsar och ta ur så mycket luft som möjligt, det minskar avdunstningen av olja från däcken så de håller sig mjuka. Hitta en bra plats för dina däck. Helst ett mörkt rum som inte är för varmt - värme och solljus gör att däcken blir hårdare och tappar egenskaper. Förvara helst däcken stående i ett däckställ, har du dem liggande på marken kan det vara bra att öka lufttrycket i de nedre däcken som får störst vikt på sig.
Hittar du inte svaret på din fråga? Tveka inte att kontakta oss.
Frågor? Kontakta oss direkt:
Vi på Söderbergs bil finns här för dig och gör vårt bästa för hjälpa dig om du har frågor, oavsett om du ska köpa ny eller begagnad bil eller behöver hjälp att boka någon av våra tjänster.